Повчальне слово

slovo15

Пошук

Банери

banner

banner_middle

Більше банерів тут

Ми у соціальних мережах

facebook youtube16px

Друзі сайту

friends

 

khrest

 

 

Церква.info: Офіційний веб-сайт УПЦ Київського Патріархату

Статистика

Роздуми про Великий піст

 

Відомо, що період Великого посту ми можемо фактично розділити на дві частини: сім тижнів суворого посту і сиропусний тиждень перед ними. Для багатьох людей це приємний і бажаний час, у той час як для інших - важкий і виснажливий. Ми спробуємо поділитися з вами деякими думками про період Великого посту і про те, як його характеризували святі отці нашої Церкви.

Перш за все, ми згадаємо святого Іоана Дамаскіна, котрий залишив деякий загальний огляд про святу Чотиридесятницю. Зокрема, він вчить нас: "Чотиридесятницею не нехтуйте, бо вона являє собою наслідування життя Христа". Це дуже важливе зауваження. Христос не нехтує силою Великої Чотиридесятниці, не зневажає її. Він не говорить, що цей період є щось неправильне, не насміхається над церковним постом, не обурюється про його настання, не бажає швидкого його закінчення, не перериває піст без причини і не стверджує, що часи змінилися і, відповідно, повинні змінитися і ми.

Отже, Великий піст - це наслідування життя Христа. Після Хрещення Він пішов у пустелю, де "постився сорок днів і сорок ночей, наостанку зголоднів" (Мф. 4: 2). Христос був досконалою людиною і не мав жодних гріховних прагнень. Своїм життям Він дав нам приклад для наслідування. І цей аскетичний приклад ми завжди повинні тримати в пам'яті, щоб досягти головної своєї мети - єднання з Богом. Христос у цей період зазнавав і спокуси диявола, і під час цих спокус "ангели служили Йому" (Мк. 1: 13). Період спокус Господа також може багато чому навчити нас.

Христос певним чином підготувався до спокус за допомогою посту, після чого диявол накинувся на нього, немов люта буря. З усіх спокус Христос вийшов переможцем.

Те ж саме відбувається і з вірними. Наше життя повне спокус, і ми потребуємо підготовки. Період посту являє собою духовну школу, де християнин учиться боротися. Господь, Який перший витерпів спокуси, указав нам шлях боротьби з ними.

Протягом свого посту Христос піддавався випробуванням і подолав їх. Спокуси випадають і на долю вірних. Чому Бог допускає це? Щоб показати нам, що ми сильніші за них. Щоб ми змирилися. Щоб біси зрозуміли, що ми залишаємо їх. Щоб ми пожили в аскезі й отримали справжній досвід Божественної благодаті. Ангели Господні підтримують усіх, хто бореться.

У період посту диявол спокушав Христа, використовуючи як знаряддя пустельну місцевість, яка оточувала Його. Самотність і ізоляція часто допомагають дияволові. Як приклад можна навести Єву, яка поступилася спокусі, перебуваючи далеко від Адама. Крім того, самотність може стати причиною нудьги, байдужості, голоду і тривоги. У цьому випадку диявол набирається сміливості і повстає на нас. Коли ж він бачить нас оточеними людьми і непохитними, він не наважується, як пише святий Іоан Золотоустий, нанести нам великої шкоди. Тому в період посту нам слід частіше відвідувати церковні служби, аби підтримувати один одного і надихатися думкою, що в цій боротьбі ми не самотні, бо разом з нами бореться вся Церква. Христа підбадьорювали ангели Божі.

Таким чином, ми розуміємо, яку величезну користь несе нам свята Чотиридесятниця.

Крім того, великий святий нашої Церкви Іоан Золотоустий пише, що протягом Великого посту людина здобуває велике багатство чеснот. Святий підкреслює, що піст тілесний не є великий подвиг, але набагато більше значення має виправлення своїх недоліків і очищення від гріха.

Часто в період Великого посту ми задаємо один одному питання: "Скільки тижнів ти постиш?" У відповідь ми можемо почути, що хтось постить два тижні, хтось три, а хтось протягом усього посту. Але яку користь ми отримаємо, якщо ми проведемо цей час, не здійснюючи жодних подвигів чесноти?

Якщо хтось каже, що постив протягом усієї Чотиридесятниці, відповідай йому, що мав ворога і примирився з ним, засуджував - і припинив засуджувати, мав звичай присягатися і поборов у собі цю згубну звичку. Піст не принесе нам жодної користі, якщо ми проведемо його абияк. Якщо протягом посту ми лише утримуємося виключно в їжі, після закінчення сорока днів закінчиться і наш піст. Якщо ж ми в цей період відходимо від своїх гріхів, після закінчення посту отримана нами користь залишиться з нами, продовжиться і, урешті-решт, дарує нам не короткочасну земну нагороду, але Царство Небесне.

Таким чином, ми бачимо, що Великий піст - це не тільки обмеження в їжі, але і вправа у чеснотах. Якщо ж нам вдається і те, і інше, то у головний день (Великдень) ми зможемо гідно прийняти участь у духовній трапезі - Святій Євхаристії і причаститися. Участь у таїнстві життя є достатня мета, здатна надихнути нас на духовну аскезу.

Святий Григорій Богослов підкреслює, що піст є очищення людини. Перед великим святом Пасхи нас чекає "передсвято" - очищення. Християнин проходить через "співумирання" разом із Христом. Як Господь умертвив свою плоть заради спасіння світу, так і християни умертвляють свої пристрасті заради свого особистого спасіння. Як Господь постив перед початком спокус, так і ми постимо перед Великоднем.

Тримаючи в пам'яті все вищесказане, вступимо ж у Велику Чотиридесятницю й отримаємо велику користь!

Молитва до Святого Духа

molytva

Допомога сходу України

Врятуємо Україну!

okup

Благодійність

blag

Шукаємо хористів

khor

Святині нашого храму

fa4ab7b53ecf908d70fe2ed023803b1f (1)

Радіо "Град Лева"